Waarom een brand voice belangrijk is voor jou als bedrijf!

05-jul-2018

Als je aan een merkt denk dan is vaak het eerste waaraan je denkt het beeldmerk (logo). Maar een merk is zoveel meer dan alleen maar een beeldmerk. Heel de manier hoe je met je doelgroep omgaat vormt de klant-ervaring (de customer journey). Voice branding is in dat geheel een steeds belangrijker onderdeel aan het worden.

Wat is Voice Branding?

De term voice branding of brand voice (merk stem) wordt in de internetmarketing gebruikt om aan te duiden hoe je met behulp van uniformiteit in de selectie van woorden, de houding en waarden van het merk vertegenwoordigd, terwijl je de doelgroep aanspreekt.

In het kort; Het is hoe een merk zijn merk-persoonlijkheid overdraagt aan het externe publiek.

Waarom een Brand Voice?

Het overtuigen van je publiek om je diensten of producten af te nemen werkt het beste als je ze aanspreekt op de manier die het beste bij ze past. Dat is waar een brand voice (merk-stem) uiterst bij van toepassing kan zijn.

Hiervoor moet je eerst een goed beeld hebben van je doelgroep (de demografie).
Pas dan weet je met wat voor leeftijdscategorie je te maken hebt, wat er voor een verdeling er is tussen mannen / vrouwen, wat de interesses zijn en nog veel meer.

Met tools zoals Google Analytics kun je inzicht krijgen welke doelgroep gebruik maakt van je platform.

Communiceer op de juist manier met je doelgroep!

Help mij mijn brand voice ontwikkelen!

Hoe bepaal je jouw Brand Voice?

Het is lastig om in dit item voor jouw specifieke bedrijf de brand voice te bepalen. Maar we kunnen je wel tips meegeven om deze zelf samen met je team te bepalen;

1 – Stel een representatief gedeelte van je content samen

Dit kan tekst, video, social uitingen etc. bevatten. Bekijk daarin welke uitingen ook van je concurrent zouden kunnen zijn. Laat degene waarvan je dit kan zeggen vervallen. Zorg dat je juist de zaken erin laat die jouw bedrijf als merk uniek maken.

Want waarom moet men juist voor jouw bedrijf gaan?

2 – Omschrijf je brand voice in 3 woorden

Bespreek met een brede strekking van je organisatie, inclusief PR-teams, sales, enz. de geselecteerde inhoud / de beste voorbeelden van de merkstem die je wilt uitstralen

Probeer samen met je team de zaken die wilt uitstralen samen te vatten in maximaal 3 woorden.

Als je merk een persoon was, hoe zou je deze persoon dan aan iemand omschrijven (in maximaal 3 woorden)? Bespreek hoe je je concurrenten als mensen zou omschrijven. Ga hier mee door tot je jouw eigen unieke persoon hebt die een passende weerspiegeling is van je bedrijf (de zogenaamde company enbodyment).

3 – Maak een merkstem tabel

Met de stem van je merk gedefinieerd, laat je zien hoe deze concreter in je inhoud naar voren komt met een merkstem table. Deze tabel kan een essentieel naslagwerk zijn om ervoor te zorgen dat je inhoud (tekst en beeld) consequent dezelfde tone of voice / uitstraling gebruikt.

Neem drie rijen voor elk van de primaire kenmerken, drie kolommen voor een korte beschrijving, de do’s en de don’ts. Voeg indien nodig een rij toe voor secundaire kenmerken die een beetje extra uitleg geven.

4 – Zorg voor structureel gebruik van je brand voice

Zorg ervoor dat degene die je content schrijven begrijpen hoe ze je merkstem goed in kunnen zetten. Je hebt als je de eerdere stappen hebt gevolgd je stem en daarmee toon bepaald in een gemakkelijk te begrijpen tabel.

Hoe krijg je iedereen nu aan boord met het gebruiken ervan?

De makkelijkste manier is om in ieder geval 1 keer met je schrijvers de tabel te doorlopen.
Bekijk enkele voorbeelden van inhoud die de aandacht trekken. Bespreek direct hoe je een aantal bestaande zaken zou herzien die niet een afspiegeling vormen van de gedefinieerde merk-stem.

Zorg dat er te allen tijde een (elektronische) versie beschikbaar is van de gemaakte tabel.

5 – Herzie periodiek je merk stem

Een merk-stem tabel is niet bedoeld als een eenmalige tool. Naarmate je als bedrijf groeit of nieuwe concurrenten er op je markt komen, is het goed om de tabel te bekijken en deze te vernieuwen gebaseerd daarop

Toets ook periodiek of uitingen met behulp van een bepaalde merk-stem werken al dan niet.
Je kunt dit bijvoorbeeld A/B testen gedurende een periode om hier een duidelijk beeld van te krijgen.

Hoe maak je goed gebruik van een Brand Voice?

Als je wilt weten hoe je goed gebruik maakt van een merk stem kun je daar in feite maar op een manier achter komen en dat is door dit te toetsten. Natuurlijk zou je het aan je conversies kunnen zien maar je kan ook zo vrij zijn om direct met je klanten te schakelen, feedback te vragen en op die manier inzicht te krijgen.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!