Verlaten winkelwagen – wat te doen?

04-sep-2018

Als je een webshop hebt dan ben je bekend met het principe van cart abandonment (verlaten van de  winkelwagen) waarschijnlijk. In dit item willen we bespreken wat je kunt doen om hier zo efficiënt mogelijk mee om te gaan.

Wat is cart abandonment?

Vooruit niet iedereen zal de term cart abandonment kennen dus laten we vooral eerst duidelijk maken wat dit inhoud;

Wikipedia omschrijf het als volgt;

In de marketing is het verlatingspercentage een term die wordt geassocieerd met het gebruik van een virtuele winkelwagen. Ook bekend als de “verlaten winkelwagen”. Hoewel shoppers in fysieke winkels hun winkelwagen zelden achter laten, is het verlaten van de virtuele winkelwagens heel gewoon. Marketeers kunnen inzien hoeveel van de winkelwagens die in een opgegeven periode zijn gebruikt, resulteren in voltooide aankopen en hoeveel er zijn verlaten. Het verlatingspercentage is de verhouding tussen het aantal verlaten winkelwagens en het aantal gestarte transacties of het aantal voltooide transacties.

Al met al een redelijk lange omschrijving, in het kort komt het neer op; het vullen van een winkelwagen en deze aankoop niet afronden en daarmee de winkelwagen verlaten. Laten we het voor het gemak gewoonweg verlaten winkelwagen noemen in de rest van dit item.

Hoe ontstaat een verlaten winkelwagen?

Verlaten winkelwagens kunnen ontstaan door een tal van redenen. Als we kijken naar de zaken waar we niet direct iets aan kunnen doen; er komt iets tussen waardoor de klant op dat moment (met spoed) ergens actie op moet ondernemen.

Maar een andere vaak voorkomende reden is een onlogisch bestel-proces. Dat kan simpelweg betekenen dat de opbouw onlogisch / niet handig is ingericht.

Denk tevens aan problemen met het uitvoeren van de betaling, ondanks dat de nodige instanties hun best doen om altijd een actief en goed functionerend systeem aan te bieden kan het voorkomen dat er eens storing is bij de betalingsprovider.

Allemaal situaties die kunnen leiden tot het verlaten van een winkelwagen.

Wat kun je doen met verlaten winkelwagens?

De eerste suggestie zou altijd zijn om het te voorkomen natuurlijk, en dat is misschien ook gewoon wel waar. Zorgen voor een goede flow tussen producten zoeken, producten selecteren, aan winkelwagen toevoegen, winkelwagen bekijken, verzenndopties, betaalopties en betalen is essentieel.

Het is daarom heel belangrijk dat er door een expert op gebied van UI / UX (user interface & user experience) gekeken wordt of dit proces optimaal is ingericht. Door dit te doen verzeker je dat je er alles aan doet om de meeste gewenste actie van een webshop, de verkoop, te behalen. Daarnaast is het goed om dit te doen met oog op de algemene conversie ratio van je webshop te bevorderen.

Maar zoals eerder in een klein voorbeeld toegelicht kun je niet alle mogelijke verlaten winkelwagen situaties voorkomen. Wat echter enorm belangrijk is hoe je met een verlaten winkelwagen om gaat!

Doe je niets dan is de kans dat je de verkoop kwijt bent zeer realistisch. De potentiële klant moet dan namelijk opnieuw naar je webshop toe om weer het gehele proces te volgen om tot de stap te komen waar hij / zij was gebleven.

Indien het een terugkerende klant is, welke een account heeft, zou je automatisch of als optie aan kunnen bieden om een huidige winkelwagen op te laten slaan. Je kunt dit vergelijken met een wenslijstje.

Maar wat kun je doen met een nieuwe potentiële klant?

Het principe van op kunnen slaan van je huidige winkelwagen kan op zoveel verschillende manieren handig zijn.

Om een scenario te noemen waar dit alleen al handig kan zijn; Een man en vrouw zijn van plan om een vakantie te gaan plannen en een van de twee heeft al een stukje research gedaan en de meest ideale combinatie aan reis, verblijf, datums en dergelijk gezocht toen op het werk er even wat ruimte voor was. Maar hij / zij moet voor dit te beslissen toch nog even met de wederhelft schakelen of dit aansluit op budget, werkschema etc.

Als je de gelegenheid zou geven om snel een account te maken met als toegevoegde waarde om de huidige selectie op te slaan dan hebben jullie daar allebei wat aan. Jij als bedrijf hebt een account met gegevens om de potentiële klant te benaderen indien er geen vervolgactie vanuit hen komt. Maar ook de potentiële klant heeft een manier om zonder heel het proces nogmaals te moeten doorlopen direct verder te gaan waar hij / zij gebleven was.

Dat is een win-win toch?

Je zou het principe van snel een account aan kunnen maken indien ze de order nu niet kunnen / willen afronden nog verder kunnen veraangenamen door het inloggen met een social medium zoals Facebook toe te staan. Dit zodat de potentiële klant zo min mogelijk moet doen om later weer aan de slag te kunnen. Je houdt hiermee het laagdrempelig.

Indien je vind dat een account nog steeds teveel van het goede is voor je klanten (dat kan absoluut, afhankelijk van je doelgroep of type producten) dan zou je ervoor kunnen kiezen om het op een andere manier op te lossen.

Maak het zo zodat een potentiële klant de huidige winkelwagen naar zichzelf (en misschien anderen) kan toesturen per mail. Het is dan nog steeds een win-win. Jij helpt de klant door hem een optie aan te bieden waardoor hij / zij later verder kan maar jij hebt als bedrijf alsnog contactgegevens in de vorm van een e-mailadres waarop je de klant kunt benaderen indien er geen vervolgactie is gekomen.

Geen verlaten winkelwagens meer!

Zoals je ziet hoeven er indien je op voorhand nadenkt over verlaten winkelwagens er eigenlijk geen verlaten winkelwagens meer te zijn waardoor je omzet misloopt.

LanthopusX heeft een enorme ervaring op het gebied van webshops en denkt daarbij ook concreet na met je hoe we zaken zoals verlaten winkelwagens het beste kunnen tacklen.

Heb jij al een webshop? Dan kunnen we iets voor je betekenen op dit (en mogelijk op andere) gebied(en)! Nog geen webshop maar wel de aspiratie om er een te starten? Dan kan LanthopusX de webshop exact maken zoals jij die voor ogen hebt en daarbij ook direct rekening houden met verlaten winkelwagens.

In welk van de gevallen dan ook; neem geheel vrijblijvend contact met LanthopusX op om de mogelijkheden te bespreken.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!