Samen maken we het web veiliger!

07-feb-2018

Vandaag is het Safer Internet Day. Met het oog daarop hebben we zaken die het internet gebruik in algemene zin voor de individu veiliger maken voor je ingericht. Als bedrijven en personen namelijk samen werken aan een veiliger internet dan moet dat ook zeer zeker mogelijk zijn!

Veiliger Internet begint bij jezelf

Het klinkt misschien als een cliche maar een veiliger internet begint met veiligheid bij jezelf in eerste instantie.

Het is zeker niet de enigste factor die kan helpen bij het beter maken van de veiligheid op het internet. Maar laten we ook realistisch zijn zelf kun je natuurlijk al enorm veel doen om te zorgen dat het internet voor jou en voor anderen een betere plek wordt.

Dat begint allemaal met hoe je omgaat met het internet.

Vertrouw jezelf

De belangrijkste tip omtrent een veiliger internet lijkt misschien wel heel simpel; ga ervan uit dat je niemand kunt vertrouwen als je gebruik maakt van internet.

Zelfs contactpersonen op social media kunnen gehacked zijn en je zomaar een link of een berichtje sturen. Bekijk van tevoren goed of deze persoon het zelf geschreven kan hebben. Soms kun je dingen al herkennen aan de schrijfstijl of zelfs aan de uiting.

Dat is natuurlijk bij mensen die je daadwerkelijk kent makkelijker als bij mensen je wellicht alleen via het web kent.

Gebruik je gezond verstand en bij enige vorm van twijfel, probeer te kijken naar een manier waarmee je zeker kan krijgen dat het wel in order is. Check in geval van een raar bericht vanuit een relatie op Facebook bijvoorbeeld eerst of andere mensen op het profiel van deze relatie rare zaken opmerken, of laat simpelweg de interactie even staan en kijk of de daarop volgende actie al dan niet realistisch als je relatie over komt.

Zorg voor een up-to-date systeem

Het apparaat wat je gebruikt om op het internet te gaan moet je natuurlijk goed onderhouden. Net zoals je dat doet met het voertuig wat je gebruikt om naar je werk te gaan. Anders zal je op den duur tegen een situatie aan kunnen lopen waarbij je een probleem moet verhelpen wat je anders had kunnen voorkomen.

Denk hierbij aan zaken zoals; systeem-updates, het gebruiken van een up-to-date virusscanner, gebruik van goed ingestelde firewall en andere voorwaarden die specifiek voor je apparaat van toepassing kunnen zijn.

Het hebben van de dergelijke zaken is stap 1, maar ook het goed onderhouden van deze zaken is van extreem belang. Doe je dat niet dan kan er zich ook een zogenaamd sneeuwbaleffect voordoen op het moment dat 1 van deze zaken niet optimaal is ingericht.

Controleer controleer controleer

Wanneer je naar een website toe gaat en daar (inlog) gegevens invult, controleer dan van te voren altijd of het web adres ook overeenkomt met het medium wat je voor ogen hebt.

Let ook goed op veranderingen.

Als je altijd hebt ingelogd via https://www.bank.nl/login en je zit nu opeens op https://www.jebank.nl/inloggen dan kan het zijn dat iets of iemand je middels een zogenaamde phising mail / link je naar een ander medium heeft geleid. Dergelijke lok-sites zien er steeds meer uit als de daadwerkelijke achterliggende websites, let daarom altijd op het web-adres.

Het webadres is doorgaans niet zomaar te faken. Of de hosting / server waarop het medium draait moet gehacked zijn. Qua hoe dingen er uit zien kan het natuurlijk voorkomen dat er op den duur iets veranderd. Daarbij kan het ook zijn dat het tijdelijk is om dat er iets getest wordt (A/B testing bijvoorbeeld. Zie ons eerdere item; A/B testen met Google Optimize).

Dergelijke wijziging (zoals een aanpassing van de URL of van hoe dingen eruit zien) kunnen ook concreet voorkomen maar deze zullen door ieder echt medium duidelijk aan je gecommuniceerd worden. Juist om je op voorhand hier op te bereiden.

Phising sites worden gemaakt door criminelen en hebben het doel om achter je (inlog) gegevens te komen. Wees dus altijd alert en controleer goed met wie je te maken hebt.

Let op wat je binnenhaalt!

Op het internet kunnen allerlei ‘gratis’ producten worden gedownload, maar het kan voorkomen dat deze producten bewust besmet zijn met een virus /malware. Bekijk daarom van te voren altijd of de bron betrouwbaar is.

Doe dat aan de hand wat je in de zoekmachines terug kan vinden maar ook aan de hand van reviews die er door anderen zijn op het medium en VOORNAMELIJK daarbuiten.

Te mooi om waar te zijn, is ook te mooi!

Reclames zijn gericht op het trekken van de aandacht, hoe mooier de boodschap klinkt hoe gevaarlijker deze juist kan zijn. Wees altijd alert als er een ‘geweldige’ aanbieding langskomt en bekijk deze goed.

Klinkt het als iets wat eigenlijk niet kan, dan kan het ook vaak gewoon niet! Dat is makkelik om te zeggen maar blijf die gedachte altijd houden.

Met alle bovenstaande maatregelen zorg jij als bezoeker ervoor dat je goed bezig bent om het web meer veiliger te maken en zelf ook zo min mogelijk kans te lopen op gehacked te worden. Voor nog meer tips op gebied van NIET gehacked worden verwijzen we je naar ons eerdere item; Veiligheid – Gevaar om gehackt te worden.

Veilgheid qua bedrijf

Als je even buiten de persoon kijkt en op het vlak van een bedrijf dan heb je te maken met een heel ander aspect. Natuurlijk kun je de strekking van hierboven doortrekken maar wat kan je als bedrijf doen je bezoeker een nog beter gevoel van veiligheid te geven.

HTTPS / SSL is de basis

Vroeger was HTTPS / SSL iets wat altijd werd toegeschreven aan een webshop. Maar mede door de promotie van Google en partijen zoals Let’s Encrypt is het gebruik van HTTPS / SSL min of meer een standaard geworden.

Nagenoeg iedereen kijkt bij het bestellen op het web naar het feit of de achterliggende webshop een SSL-certificaat hanteert.

Maar op dat gebied zijn er nog diverse implementaties. Je ziet genoeg webshops die de HTTPS / SSL pas gaan hanteren op het moment dat je naar het betaal-proces toe gaat. Dit terwijl ze dit niet doen op het moment dat de gebruiker bezig is met het aanmaken van zijn account, waarbij natuurlijk ook de nodige details van belang zijn voor de gebruiker.

Echter is het nog betere om gewoon site-wide HTTPS / SSL te voeren. Zo heeft de bezoeker ten alle tijden een verzekerd gevoel.

Voor meer informatie check ook ons eerdere item; Vertrouwen weg, bezoekers weg!

Veiligheid – Externe factoren

Buiten het hebben van SSL is het natuurlijk aan te raden om te kijken naar andere kenmerken / keurmerken die een toegevoegde waarde kunnen zijn voor je medium. Denk bijvoorbeeld aan Trustadvisor, Trustpilot, Thuiswinkel waarborg om maar wat voorbeelden te geven.

Het correct voeren als in het daadwerkelijk voldoen aan de zaken die nodig zijn voor deze kenmerken zijn aan te raden om je bezoekers en potentiele klanten een nog meer verzekerd gevoel te geven bij het gebruiken van je medium.

Veiligheid – Interne factoren

Maar ook interne factors kunnen een beter gevoel van veiligheid geven voor je klanten. Wat dacht je van een beschikbare live-chat waarbij men terecht kan voor vragen / informatie.

Bied tevens een goed gevulde FAQ of knowledgebase aan waar je aandacht aan hebt besteed. Het zijn allemaal subtiele factoren die bijdragen aan het feit of je klant een goed verzekerd gevoel heeft van je medium.

Verzeker je zelf dat je website veilig is!

Check of mijn website veilig is voor mij!

Daarbuiten is het ook zeer aan te raden om waar mogelijk zo duidelijk en zo transparant mogelijk te zijn over je producten, de voorwaarden die er aan verbonden zijn, wat men kan verwachten en ga zo maar door.

LanthopusX kan je medium helpen door een veiligheidsaudit te doen op gebied van veiligheid om te kijken of er zaken zijn waar ruimte is voor verdere verbetering. Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken hoe we samen het web veiliger kunnen maken!

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!