Keuzes – Hoe maak je de keuze voor klanten makkelijker?

11-jun-2019

Als je gaat kijken naar producten die je wilt aanbieden als je bijvoorbeeld een webshop hebt kan het aantal producten al gauw enorm worden. Dat op zichzelf is geen probleem.

Maar heb je ooit stil gestaan bij hoe je de keuzemogelijkheden / keuzes voorlegt aan je bezoekers? Met behulp van dit item willen we je meer bewust maken van hoe je de keuzes het beste kunt verdelen, om zo ook het meeste rendement uit je aanbod te halen.

Teveel keuze

Als je op 1 pagina alle mogelijke zaken probeert aan te bieden kun je risico lopen dat door de overvloed aan aanbod je klant niet tot een keuze kan komen.

Je wilt de weg naar het product naar zijn gewenste product komt zoveel mogelijk veraangenamen door kleinere selecties te maken. Dit kan zijn op basis van bijvoorbeeld zaken zoals;

  • Demografie / doelgroep (bijv. mannen, vrouwen, kinderen etc.)
  • Hoofdcategorieën (bijv. Kleding, schoenen, sport, assortiment etc.)
  • Subcategorieën (bijv. voor sport; voetbal, fitness, tennis, basketbal etc.)
  • Merken (bijv. Nike, Adidas, Puma etc)
  • Maat, Prijs, Kleur, Print of andere filters.

Misschien dat sommige van jullie reeds doorhebben dat we even Zalando als voorbeeld nemen. Maar dat doen we omdat ze een goed voorbeeld zijn van de kracht van keuzes laten maken.

Kortom je kunt de weg zo inrichten dat je het aanbod wat je in de daarop volgende view zo praktisch als mogelijk maakt.

Als je de keuze na dergelijke filters zoals hierboven nog te groot houd dan kan dit de keuze van je bezoeker ondanks dat die al heel toegespitst is belemmeren / afleiden.

Laten we een ander praktijkvoorbeeld maken hiervan;

Maak je keuze maar uit duizenden pizza’s

Je kan bij Domino’s kiezen uit tientallen pizza’s (laten we zeggen 35) met elk verschillende bodems (laten we zeggen 3). Daarnaast kun je er zelf nog een x aantal toppings aan toevoegen (laten we zeggen 40, de pizzarand op vier manieren bedekken.

35 x 4 x 40 x 4 = 22.400 verschillende combinaties qua pizza’s welke allemaal uniek zijn.

Is meer dan 40.000 keuzes hebben aan mogelijke combinaties qua pizza’s misschien een beetje overkill? Of juist top omdat je zelfs de mogelijkheden krijgt om je pizza combinatie te benoemen (en soms zelfs te claimen)

Verschillende gedragswetenschappers hebben de conclusie getrokken dat keuze bieden tot op zekere hoogte goed is, maar dat teveel keuze een negatief effect veroorzaakt.

Steeds meer merken verschuiven de besluitvorming naar hun klant. Vaak onder het motto: de klant meer de touwtjes in handen geven. Of in het kader van meer gemak.

Maar je zou ook kunnen stellen dat ze hiermee een stuk autoriteit uit handen geven?

Personalisatie

Want je vormt juist autoriteit door als pizzabakker te zeggen; dit zijn de beste pizza’s gebaseerd op jaren ervaring, input en feedback van klandizie en ga zo maar door.

Kun je er blind op vertrouwen dat de klant meer heeft aan hetgeen waar hij / zij de touwtjes in handen heeft? Nou nee, maar dat is iets waar je toch nooit 100% zeker van kunt zijn. Maar het bieden van de opties die de klant een zoveel mogelijk naar wens zijnde product te bieden (gepersonaliseerd) zou geen probleem moeten vormen.

Keuzestress

Maar ondanks die personalisatie die natuurlijk super is … moet je soms ook realiseren dat je dit stapsgewijs en met behapbare blokjes moet aanbieden.

Stel we springen even terug naar het Zalando voorbeeld. Stel je bent na je filtering / wizards al heel ver op weg en Zalando kiest ervoor om je 100 keuzes in een keer te geven? Is dat fijn? Zou je dat handig vinden? Sommige mensen wel misschien en dat is misschien ook een beetje het ding. Je kan het niet perfect doen.

Maar de massa wil behapbare selecties, zodat ze goed kunnen analyseren waarom deze wel of niet.

Volgens Wikipedia omvat keuzestress;

Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat iemand overspoeld wordt met informatie die overwogen moet worden om een ‘goede’ keuze te kunnen maken (Schwartz, 2004).

Niet alleen de complexiteit van de keuze speelt mee, ook het enorm toegenomen aantal keuzes in de laat moderne samenleving is een belangrijke oorzaak van keuzestress.

Als je mensen na het proces waarbij je filtert nog steeds een enorme keuze aanbied, dan is de kans zeker aanwezig dat ze alsnog afhaken.

Probeer daarom producten die ondanks de filtering nog ‘grote’ verschillen vertonen te grouperen in maximaal 10 producten.

Wat hebben we dus in dit item geleerd? Dat we de keuze van onze bezoeker kunnen filteren tot een behapbaar geheel en dat de klant dan zelf de directe verdere keuzes zal invullen. Dit zal onherroepelijk leiden tot een beter conversie-percentage.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!