Een goede naam, begint bij goed werk!

18-nov-2019

Iedere bedrijf met enig gezond verstand is op zoek naar een goede naam. Met een goede naam bedoelen we hoe we de door de maatschappij gezien worden. Hedendaags met alle transparantie en social media wordt al snel duidelijk of je als bedrijf het goed doet of niet.

Wie goed doet goed ontmoet

Je kan er heel lang omheen draaien maar het komt allemaal neer op de ervaring die mensen hebben. Dat heeft wel echter betrekking tot alle vormen van interacties die ze met je (kunnen) hebben.

Want met de (expres) gekozen titel zal waarschijnlijk al een gedeelte van de lezers direct denken dat het alleen maar te maken heeft met goed werk leveren. En begrijp ons niet verkeerd; het werk is absoluut belangrijk! Maar het is lang niet het enigste punt van belang voor een goede naam.

De hele ervaring is belangrijk voor hoe je gezien wordt.

Dat komt omdat lang niet iedere bezoeker zal converteren naar een klant en daar is op zichzelf niets mis mee. Bedrijven met een focus op alleen winst zullen dat met ons oneens zijn maar; je moet ook niet proberen de hele wereld te willen bedienen. Dat gaat heel eerlijk nooit gebeuren.

Natuurlijk hoe meer mensen je kunt helpen hoe mooier! Maar er bestaan niet voor niets een doelgroep en demografie die het beste aansluit op jouw product / diensten en dus ook bedrijf.

Iedere uiting moet goed zijn

Een enorm gedeelte van je potentiële klanten zal nooit converteren en daar moet je ook vrede mee hebben. Maar dat wil niet zeggen dat deze niet converterend mensen niet bijdragen aan de perceptie van jouw bedrijf en daarmee de naam die je hebt.

Dat is het mooie en ironische ook wellicht wel aan hoe wij als maatschappij kijken naar bedrijven.

Mede met die reden is het zo dat iedere uiting die je doet van belang is. Want er zijn een heel scala aan mogelijkheden hoe een nog oriënterende klant zijn eerste interactie met je heeft.

Om wat voorbeelden te geven;
Advertentie online / offline, SERP (zoekmachine resultaat), review (Google Reviews, Trustpilot, TheFeedbackCompany, etc.), mond op mond reclame, social media, blog item, in het nieuws, beurs etc.

Kortom er zijn heel veel punten waar een potentiële klant via kan binnen komen. En in alle gevallen is een eerste indruk enorm belangrijk. Want hoe kom je over?

Uniform / consistent

Een trend is dat mensen voor ze daadwerkelijk zaken gaan doen met een bedrijf is dat ze research gaan doen. Dat betekent ze gaan naar je kijken via je website, op social media, kijken of er ervaringen zijn van mensen in combinatie met je bedrijf etc.

Een van de dingen waar mensen (vaak onbewust zelfs) het meeste opletten is of je uniform / consistent overkomt. Daarbij is het zo dat ze kijken of je formeel / informeel bent, ontvankelijk bent voor kritiek / feedback etc.

Naast dat ze natuurlijk ook naar je kijken op een prijstechnisch vlak. Ja we kunnen wel claimen dat dat niet zo is maar zo werken mensen in het algemeen ook. We willen een eerlijke prijs voor een goed product of dienst.

Maar ook met acties / prijzen moet je derhalve in uitingen goed (uniform / consistent) omgaan. Daarbij is het duidelijk zijn over hoe je werkt en wat er wel MAAR OOK juist niet bij je producten / diensten geleverd wordt enorm belangrijk.

Behandel IEDEREEN zoals jij behandeld wil worden

Om daar een goede stap in te nemen moet je de mindset hanteren waarbij je IEDEREEN behandeld zoals jij zelf ook behandeld zou willen worden. Zo geef je iedereen als het goed is het de beste behandeling die ze maar kunnen krijgen.

Goed werk is een must

Tsja hier kunnen we niet omheen, indien je werk niet up to par is dan kan je nog zo mooi lullen. Maar zullen mensen daar doorheen prikken. En veel belangrijk ook dit uiten (op welke manier dan ook).

Daarbij willen we wel even de volgende kanttekening maken. Je zult altijd mensen hebben die ondanks je beste zorg om wat voor reden ontevreden zijn en dit maar wat graag uiten. De wereld is simpelweg niet ideaal.

Het beste wat je dan kunt doen als bedrijf is daar professioneel mee omgaan.

Als 85+ procent van je interacties goed ontvangen worden dan zullen mensen ook wel zo zijn om door de uitzondering op de regel te prikken. Want mensen zijn ook niet gek!

Maar voorkomen is altijd beter dan genezen.

We houden niet van clichés maar je ontkomt er bij dit onderwerp niet volledig aan. Het is beter om een klant meer te betrekken bij het uitvoeren van werk. Dit zodat doordat hij betrokken is hij ook veel meer inzicht heeft in het reilen en zeilen.

Zo zorg je namelijk ook voor een veel betere situatie met het oog op begrip. Stel dat een klant gedurende het proces inziet dat hij bepaalde eisen / wensen heeft die niet oorspronkelijk in de scope hebben gezeten, dan zal hij ook realiseren dat dit meer werk is. En daarbij dat dit een direct impact zal hebben op de kosten en bijvoorbeeld een deadline.

Het belangrijkste in dit alles is communicatie. En communicatie is een tweedelig principe.

Met dat laatste bedoelen we dat er ook situaties kunnen zijn waarbij de communicatie alleen vanuit jouw kant ‘goed’ verloopt. Als dat het geval is, blijf je uiterste best doen om het tweedelig te krijgen (ga ervoor!). Maar mocht dat uiteindelijk niet lukken, dan kun je aantonen dat je je best hebt gedaan.

Misschien dat de laatste scenario’s wat teveel op de worst case voorbeelden uitkomen. Maar niet alles zal altijd rooskleurig verlopen en ook met die situaties moet je goed om gaan. Want alles heeft toch zijn uitwerking op hoe je wordt gezien door de maatschappij en daarmee mogelijk jouw potentiële klanten.

Hoe gaat LanthopusX hiermee om?

Bij LanthopusX zijn we customer minded. We proberen al bij het eerste contact met je te kijken naar jouw exacte wensen / eisen. Maar we willen het liefste met je een relatie aangaan waarbij we gedurende het opleveren van een traject direct kunnen inspringen op wijzigingen die zich voor zouden doen.

Hierdoor kunnen we snel met je schakelen. Maar juist ook zo werken naar een zo optimaal product waar we beiden volledig achter staan.

Nu dat je weet hoe wij hier als bedrijf in staan, kunnen wij je ergens mee van dienst zijn?

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!