De kracht van social proofing

21-okt-2019

Iedereen weet onderhand wel dat het claimen van iets en het bewijzen daarvan twee heel verschillende dingen zijn. Hedendaags kun je als bedrijf niet meer zonder de bewijsvoering van de claim die je voert.

Mensen geven vertrouwen niet zomaar weg

Bezoekers van websites worden online zoveel naar de mond gepraat en bestookt met ons product of dienst is het beste sinds de uitvinding van het gesneden brood.

Als dat daadwerkelijk zo is meer power aan jou als bedrijf hoor, maar laten we ook eerlijk wezen, vaak wordt er ontzettend veel gebakken lucht verkocht om mensen maar over de streep te trekken. Bewust en onbewust.

Bedrijven staan steeds meer stil bij het feit dat ze een soort van bewijslast hebben als het aankomt op de claim die ze voeren. Ze weten dat ze die moeten onderbouwen / ondersteunen.

Ingezette middelen

Daarbij zetten bedrijven vaak externe middelen in zoals een Trustpilot, TheFeedbackCompany, TripAdvisor en dergelijke. Partijen die de meeste van ons wel kennen ondertussen.

De reden waarom bedrijven deze partijen inzetten is omdat ze in feite los staan van het medium zelf. Of dat ze per definitie echt onpartijdig / niet te manipuleren maakt dat is een andere vraag natuurlijk en niet de strekking waar we naar toe willen met dit item.

Maar het zijn natuurlijk ook bedrijven die afhankelijk van jouw eisen en/of wensen een winstgevend geheel willen maken. Hebben we deze partijen eigenlijk wel nodig om die bewijslast te kunnen voeren? Wij zijn bij LanthopusX van mening dat dit lang niet altijd het geval zou hoeven te zijn.

Want wat maakt het bewijs namelijk zo sterk buiten de partij aan zich?  Het antwoord is de interactie van de persoon erachter, want die is authentiek.  De interactie dat kan van alles zijn of dat nu een review, aankoop, reactie of wat dan ook is.

Interacties

In het kort als je te maken krijgt met welke vorm van interactie dan ook op je medium, dan kun je deze interacties gebruiken om anderen van dergelijke interacties op de hoogte te brengen.

Voor dat mensen over ons heen gaan vallen omtrent privacy; de strekking is in geval van aankopen niet om gebruik te maken van persoonsgegevens. In zulke gevallen is het ook met het oog op zaken zoals de AVG beter om zaken een stuk te anonimiseren.

Het is namelijk niet zo netjes om daarin zo transparant te zijn dat je de persoon bij volledige naam + zijn of haar aankoop te kijk zet. Geef dan bijvoorbeeld aan “Iemand uit regio x kocht onlangs product z”.

Social proof

We hebben nu misschien al wel een beetje verklapt waar we naar toe willen met dit item. Dit principe noem je met een mooi woord social proofing. Ondanks dat heel veel mensen geloven dat het via een externe partij moet lopen kun je er ook de data van de interacties (reacties, aankopen, reviews etc.) voor gebruiken van je eigen medium.

Dat kan je aanzienlijk schelen in de kosten alleen al. Want ook de partijen die externe / onafhankelijke reviews of proofing bieden weten natuurlijk ook wel hun prijs te vragen.

Maar wat doet social proofing nu precies?

Social proofing zorgt ervoor dat de aandacht van deze interacties ook bij nieuwe en dus potentiële klanten naar voren komt. Hierdoor krijgen zij een prikkel die ze kan aansporen tot het voltooien van een actie.

In feite doe je heel bewust een extra accent leggen op de mogelijkheid van een gewenste conversie.

De kracht van social proofing Iedereen weet onderhand wel dat het claimen van iets en het bewijzen daarvan twee heel verschillende dingen zijn. Hedendaags kun je als bedrijf niet meer zonder de bewijsvoering van de claim die je voert. Mensen geven vertrouwen niet zomaar weg Bezoekers van websites worden online zoveel naar de mond gepraat en bestookt met ons product of dienst is het beste sinds de uitvinding van het gesneden brood. Als dat daadwerkelijk zo is meer power aan jou als bedrijf hoor, maar laten we ook eerlijk wezen, vaak wordt er ontzettend veel gebakken lucht verkocht om mensen maar over de streep te trekken. Bewust en onbewust. Bedrijven staan steeds meer stil bij het feit dat ze een soort van bewijslast hebben als het aankomt op de claim die ze voeren. Ze weten dat ze die moeten onderbouwen / ondersteunen. Ingezette middelen Daarbij zetten bedrijven vaak externe middelen in zoals een Trustpilot, TheFeedbackCompany, TripAdvisor en dergelijke. Partijen die de meeste van ons wel kennen ondertussen. De reden waarom bedrijven deze partijen inzetten is omdat ze in feite los staan van het medium zelf. Of dat ze per definitie echt onpartijdig / niet te manipuleren maakt dat is een andere vraag natuurlijk en niet de strekking waar we naar toe willen met dit item. Maar het zijn natuurlijk ook bedrijven die afhankelijk van jouw eisen en/of wensen een winstgevend geheel willen maken. Hebben we deze partijen eigenlijk wel nodig om die bewijslast te kunnen voeren? Wij zijn bij LanthopusX van mening dat dit lang niet altijd het geval zou hoeven te zijn. Want wat maakt het bewijs namelijk zo sterk buiten de partij aan zich? Het antwoord is de interactie van de persoon erachter, want die is authentiek. De interactie dat kan van alles zijn of dat nu een review, aankoop, reactie of wat dan ook is. Interacties In het kort als je te maken krijgt met welke vorm van interactie dan ook op je medium, dan kun je deze interacties gebruiken om anderen van dergelijke interacties op de hoogte te brengen. Voor dat mensen over ons heen gaan vallen omtrent privacy; de strekking is in geval van aankopen niet om gebruik te maken van persoonsgegevens. In zulke gevallen is het ook met het oog op zaken zoals de AVG beter om zaken een stuk te anonimiseren. Het is namelijk niet zo netjes om daarin zo transparant te zijn dat je de persoon bij volledige naam + zijn of haar aankoop te kijk zet. Geef dan aan “Iemand uit regio x kocht onlangs product z” om maar een simpel voorbeeld te noemen. Social proof We hebben nu misschien al wel een beetje verklapt waar we naar toe willen met dit item. Dit principe noem je met een mooi woord social proofing. Ondanks dat heel veel mensen geloven dat het via een externe partij moet lopen kun je er ook de data van de interacties (reacties, aankopen, reviews etc.) voor gebruiken van je eigen medium. Dat kan je aanzienlijk schelen in de kosten alleen al. Want ook de partijen die externe / onafhankelijke reviews of proofing bieden weten natuurlijk ook wel hun prijs te vragen. Maar wat doet social proofing nu precies? Social proofing zorgt ervoor dat de aandacht van deze interacties ook bij nieuwe en dus potentiële klanten naar voren komt. Hierdoor krijgen zij een prikkel die ze kan aansporen tot het voltooien van een actie. In feite doe je heel bewust een extra accent leggen op de mogelijkheid van een gewenste conversie. Hierboven zie je een vorm van Social proofing die je wellicht al wel eens op het web bent tegengekomen. Deze vorm van overtuiging is er wel eentje waar je op een eerlijke manier mee om moet gaan; je moet het transparant houden zo dat mensen tot op een zeker niveau kunnen controleren dat het authentiek is. Dat laatste gaat met sommige interacties beter dan met andere natuurlijk. Er zijn namelijk ook reeds oplossingen die ook voorzien in fake data op gebied van social proofing. Maar wie hoe je daarmee voor de gek, je klanten of jezelf? In de meeste gevallen jezelf. Heb je zin om een keer te sparren wat voor social proofing mogelijkheden er zijn voor jouw website en / of bedrijf? Laat het ons dan weten, we willen graag met je kijken hoe we meer uit jouw business kunnen halen.

Hierboven zie je een vorm van Social proofing die je wellicht al wel eens op het web bent tegengekomen.

Deze vorm van overtuiging is er wel eentje waar je op een eerlijke manier mee om moet gaan; je moet het transparant houden zo dat mensen tot op een zeker niveau kunnen controleren dat het authentiek is. Dat laatste gaat met sommige interacties beter dan met andere natuurlijk.

Er zijn namelijk ook reeds oplossingen die ook voorzien in fake data op gebied van social proofing. Maar wie hoe je daarmee voor de gek, je klanten of jezelf?  In de meeste gevallen jezelf.

Heb je zin om een keer te sparren wat voor social proofing mogelijkheden er zijn voor jouw website en / of bedrijf? Laat het ons dan weten, we willen graag met je kijken hoe we meer uit jouw business kunnen halen.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!