Content mapping – Ga verder dan een content kalender!

03-jun-2019

Op gebied van content kun je ontzettend veel kanten op. Maar ook voor het goed plannen en daarmee inrichten van content kun je nog steeds verschillende kanten op.

De meeste mensen zullen al wel bekend zijn met het principe van een content kalender.

Maar om van dit item voor iedereen een gelijk speelveld te maken is het goed als we ook deze term even kort toelichten.

Wat is een content kalender?

Een content kalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. In een content kalender geef je aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert en wie er verantwoordelijk voor is.

Voordelen van een content kalender

  • Je vergroot het overzicht.
  • Het versterkt de samenwerking binnen en buiten je team.
  • Je geeft content een plek binnen je organisatie.

Dat zijn een aantal van de meest voornaamste voordelen van het voeren van een content kalender.

Een content kalender is onmisbaar. Ieder zelf-respecterend bedrijf moet er gebruik van maken als is het maar als stok achter de deur op gebied van content en content-flow.

Maar je kunt nog een hele stap dieper gaan dan een content kalendar, door gebruik te maken van content mapping.

Wat is content mapping?

Als je nog nooit gehoord hebt van de term content mapping dan is dat niet heel raar. Het is per slot van rekening een marketing term en simpel gezegd is dat voor veel mensen vak-jargon.

Content mapping wordt bijvoorbeeld door partijen zoals Hubspot ingezet. Zij omschrijven content mapping zelf als volgt;

[Content mapping is the process of] deliver[ing] the right content, to the right people, at the right time.

Let daar vooral op de nuances die aangebracht zijn in het gedeelte waar stukken worden weggelaten;

Deliver the right content, to the right people, at the right time.

Buiten het verzorgen van content richt je je bij content mapping op de juiste boodschap bij de juiste persoon en daarbij in de juiste fase aan te bieden.

Wat is het verschil tussen een content kalender en content mapping?

Content mapping gaat een aanzienlijk stuk verder dan een content kalendar. Bij een content kalender kijk je alleen naar het aspect van plannen van content. Bij content mapping ga je daarnaast kijken of de content die je gaat plannen ook past bij de persona’s die het ontvangen.

Er zijn doorgaans een aantal fases die je kunt definiëren hiervoor, daarop komen we zo terug.

Bedrijven hebben vaak moeite met de content aanpassen aan de gewoontes en behoeftes van hun doelgroep. Is dit iets waar jij je in herkent, of wat je mogelijk in de toekomst tegenkomt? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met content mapping.

De zee van content

Bedrijven overspoelen moderne consument met zeeën aan content. Dagelijks publiceren we meer dan miljoenen blogs en verschijnt er per minuut zo’n 300 uur aan video’s op YouTube.

Sta daar eens even stil bij … dat is bijna niet te bevatten.

Door essentiële vragen te beantwoorden, zorg je ervoor dat je doelgroep jouw content leest.

Stel jezelf altijd de vragen;

  • Voor wie schrijf je je content?
  • Welke soorten content moet je inzetten om je doelgroep te bereiken?
  • En wanneer zet je welke content in?

Door goed om te gaan met die zaken en gebruikt te maken van content mapping op kunt vallen in de zee van content.

De doelgroep bepalen

Voordat je begint met content mapping, is het belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen. Wie wil je inspireren met je content? Waar liggen zij ‘s nachts wakker van?  Wat is voor hun van belang?

En ga zo maar even door, er zijn heel veel manier om je doelgroep / demografie te bepalen en dit hebben we ook reeds in andere items besproken. Derhalve dat we dat nu verder even laten voor wat het is.

De buyers journey

Het is lastig om te bepalen welke content je wanneer moet inzetten. Daarom is het belangrijk dat je voor jezelf helder hebt wat het concept van de buyers journey is.

De buyers journey kun je zien als een framework dat de stappen uitlegt die iemand doorloopt bij het ontdekken van een probleem (awareness-fase), het onderzoeken van dat probleem (consideration-fase) en uiteindelijk het oplossen van het probleem (decision-fase).

Elke fase verlangt een ander type content welke het beste aansluit bij de wensen / behoeften van de mensen.

Awareness-fase

In de awareness-fase krijgen (of hebben) kopers vaak een probleemstelling voor ogen. Ze zijn ontevreden, maar weten nog niet precies hoe ze dat kunnen oplossen. Een veel voorkomend probleem is dat bedrijven moeite hebben met het converteren van ‘’lezers’’ naar daadwerkelijke leads.

Een logische eerste stap is vaak dat er aangeklopt wordt bij Google. Vaak met een zoekopdracht zoals ‘Hoe genereer je leads met content marketing?’

Het belangrijkste om te weten is;
Mensen die zich in de awareness-fase bevinden zijn simpelweg nog niet klaar om aan te verkopen.

Je kunt ze betere eerst voeren met content die gericht is op educatie, contextualiseren, verduidelijken en informeren. Hierop stem je passend je content af. Bijvoorbeeld blogs en kennisartikelen zijn enorm geschikt.

Maar zorg dan ook dat de content gemapped is op deze fase. Deze mensen moet op de juiste manier gestimuleerd worden.

Consideration-fase

Als men de problemen begrijpt, is het tijd voor de volgende stap: het bieden van een oplossing.

Potentiële kopers begrijpen nu het probleem dat ze hebben en gaan op zoek naar mogelijke oplossingen. Hoe en waar ze zoeken, hangt af van de verkregen informatie uit de awareness-fase.

Daarom is het bieden van waardevolle content in de awareness-fase zo essentieel en moet je deze dan ook niet onderschatten.

Het belangrijkste om te weten is;

De potentiële koper is in de consideration-fase nog steeds niet klaar om aan te verkopen, maar hij/zij is welbereid om mogelijke oplossingen te proberen.

Dit is het moment om met gratis proefperiodes en productdemo’s aan te komen zetten.
Denk ook bijvoorbeeld aan zaken; zoals e-books & whitepapers.

Het aanbieden van oplossingsgerichte content, zoals e-books en whitepapers, helpt bij het overbrengen van de voordelen van jouw product / dienst.

Maar bekijk het ook eens zo;  Je kun er als bedrijf ook contactgegevens mee verzamelen.

Maar onderschat niet de kracht die FAQ’s, productbrochures en uitlegvideo’s hebben met oog op het stimuleren van de potentiële kopers van jouw product / dienst. Zodat zij dit in overweging zouden nemen. Dit kan ‘’lezers’’ overtuigen dat de aangeboden oplossing dé oplossing is om meer uit hun medium te halen.

Het enige dat de potentiële klant hoeft te doen, is een e-mailadres achterlaten… en zo weet je dat er interesse is maar zo heb je ook een mogelijke andere ingang.

Decision-fase

Potentiële kopers onderzoeken ondertussen meerdere oplossingen. Doorgaans zijn ze vanaf dat moment waarschijnlijk klaar om een aankoop te doen.

Voor welke oplossing de koper kiest, hangt af van de content die bedrijven in deze fase aanbieden. Dit is het moment om je te onderscheiden van de concurrentie en je doelgroep te overtuigen van de meerwaarde van jouw product of dienst.

Content welke geschikt is voor de decision-fase is bijvoorbeeld;

  • Instructievideo’s van je product of dienst
  • Productdocumentatie
  • E-mails tijdens een gratis trial-periode, met pro-actieve ondersteuning
  • Succesverhalen en case-study’s

Social proof

Social proof in de vorm van een succesverhaal kan doorslaggevend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijkbaar bedrijf wat succes heeft geboekt door het inzetten van een door jouw aangeboden oplossing.

Richt content voor de decision-fase op het leveren van bewijs, het delen van verwachte resultaten en het ervan overtuigen dat jouw product of dienst de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt.

De content mapping-koers uitzetten

Content mapping is noodzakelijk om de aandacht van je doelgroep te grijpen en hen vervolgens door de sales-funnel te begeleiden.

Ben je van plan om met content mapping aan de slag te gaan? Hou je dan aan de volgende actiepunten:

  • Bespreek een probleem dat je doelgroep herkent.
  • Deel content over de voordelen van jouw oplossing en leg uit hoe dit helpt bij het oplossen van het probleem.
  • Overtuig potentiële kopers om jouw product of dienst te testen en af te nemen.
  • Door op het juiste moment de juiste content te delen, bepaal jij de koers die kopers afleggen in de buyers journey.

Hulp nodig bij content gericht maken op de verschillende fases van de buyers journey? Zodat je dit ook terug kunt gaan zien in je resultaten? Neem dan geheel vrijblijvend contact op.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!