Beter gevonden met structured data!

20-feb-2019

Als we kijken naar het gevonden worden op het web richten we ons doorgaans op de zoekvindbaarheid gericht op ons als mens. Want wij gebruiken de zoekmachine. Maar wat als we zeggen dat je specifiek kunt optimaliseren voor de zoekmachine zelf, zou dat je website een stap verder kunnen helpen?  Vast en zeker.

Dat klinkt raar, maar het betekent dat je de context van de content duidelijker maakt voor de zoekmachine waardoor het makkelijker voor de zoekmachines wordt om je content goed te kunnen ranken.

Hiermee bedoelen we dat een zoekmachine, hoe slim ze zijn en hoewel ze steeds slimmer worden, niet alles zomaar goed kunnen doorgronden zoals wij dat kunnen zonder hulp van onze menselijke kwaliteiten op dat gebied. Ze kunnen niet zien zoals wij zien met onze ogen of directe relaties leggen tussen onderdelen zoals wij dat kunnen op basis van de volledige betekenis van de pagina en het gedeelte content waar het over gaat.

Content duidelijker maken voor de zoekmachine

De zoekmachine heeft in deze een stuk onze hulp nodig om deze relaties tussen content en context te kunnen leggen en zo onze website en ons doel beter te begrijpen, als ze dat doen zal de content veel beter kunnen ranken.

Dat is absoluut iets wat we willen natuurlijk maar de vraag is hoe we dat voor elkaar krijgen; dat doen we met behulp van Structured data!

Structured data

Structured data of misschien beter gezegd gestructureerde gegevens is het begrijpelijk maken van content voor zoekmachines door je content te markeren met een stuk code. Met dit stukje code geef je duidelijk aan wat de context van deze content is.

Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat iets een adres, telefoonnummer of review is, maar kan je ook onderlinge relaties aangeven (semantiek).  Of zoals we dat in IT-taal zouden zeggen: met structured data worden de onderdelen (properties) van dingen (things) beschreven.

Zorg voor een duidelijke relatie van context en content!

Adviseer mij omtrent Structured Data

Maar hoe voeg je Structured data toe?

Als we gaan kijken naar de partij welke de standaard achter structured data bepaald dan moeten zijn bij Schema.org. (http://schema.org/) Let wel dat Schema.org al verder gaat dan wat Google concreet ondersteunt qua data-types. (https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data)

Nu we weten waar we terecht kunnen voor wat er mogelijk is, hoe voeg ik structured data toe aan mijn content? Dat kan op verschillende manieren. Er worden drie formaten ondersteunt door Google; JSON-LD, Microdata en RDFa.

Allemaal zijn ze bedoeld voor het inrichten van structured data alleen verschillen ze in de manier van hoe ze functioneren een stuk. Bij microdata en RDFa moet er aan bestaande HTLM elementen de nodige code (itemscopes, itemtypes of vocabulaires) worden toegevoegd. Bij JSON-LD maak je gebruik van een <script> tag met daarin een JSON opbouw, met als voordeel dat deze los mag staan van bestaande elementen.

Wat zijn JSON-LD, Microdata en RDFa?

Voorop; officieel is er is geen beste of slechtste optie.

Google gaf namelijk bij de introductie van de ondersteuning van structured data aan een voorkeur voor Microdata te hebben. Nu is Google verandert op dit gebied en geven ze de voorkoor aan JSON-LD. (zie; https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data onder het kopje met formats en descriptions)

Omdat Google deze voorkeur geeft en het ook naar onze mening de meest duidelijke vorm is laten eens wat dieper kijken naar JSON-LD voor structured data;

JSON-LD staat voor JavaScript Object Notation for Linked Data, wat een hele mond vol is.Een voorbeeld van JSON-LD opmaak als het op structured data aankomt is;

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "http://schema.org",
  "@type": "Organization",
  "url": "http://www.example.com",
  "name": "Unlimited Ball Bearings Corp.",
  "contactPoint": {
    "@type": "ContactPoint",
    "telephone": "+1-401-555-1212",
    "contactType": "Customer service"
  }
}
</script>

Zoals je kunt zien is het een <script> tag welke je met application/ld+json aanduidt als zijn een JSON-LD structured data gegeven. Het voordeel is dat JSON goed leesbaar is ook voor als mens en we zo nog steeds snel de opgebouwde relatie voor het primaire object kunnen zien.

Wat zien we in het bovenstaande voorbeeld nu eigenlijk; Bovenstaande is een Organisatie met diverse eigenschappen en heeft een Contact punt met diverse eigenschappen in zich.Opzich best logisch opgebouwd toch?

De reden dat Google veranderd is en de voorkeur heeft gelegd op het gebied van JSON-LD is dat ze JSON-LD ook dynamisch kunnen lezen. Dat zorgt ervoor dat JSON-LD middels bijvoorbeeld Google Tag Manager kan worden ingeschoten wat qua beheer weer de nodige voordelen met zich meebrengt (geen developer nodig om er gebruik van te kunnen maken (mits je al met Google Tag Manager werkt)) ten opzichte van de andere vormen van gestructureerde data.

Op gebied van implementatie heeft JSON-LD dus de voorkeur maar hoe voeg je het toe en ook niet onbelangrijk wat levert het toevoegen je nou echt op?

Laten we dat eens inzichtelijk maken voor je!

Het concreet toevoegen kan per situatie wat verschillen en daarom is het lastig om in dit item ieder mogelijk scenario uit te leggen. Om toch een idee te geven; JSON-LD mag in een script tag zoals het voorbeeld hierboven toegevoegd worden en kan feitelijk overal in de HTML geplaatst worden.

Ons advies op dat gebied is om toch (waar) mogelijk de relatie gelijk te houden door de plaatsing in de buurt van de content te houden. Ook al hoeft dit dus niet per se voor de zoekmachines. Zo blijft het om te beheren makkelijk en houd je zelf ook makkelijker zicht op de relaties die er zijn op een pagina.

Daarnaast hebben alle vormen van structured data het voordeel dat ze geen visuele impact hebben op je website. Als je dezelfde site zowel wel als niet optimaliseert met structured data dan zou je  geen enkel verschil tussen beide moeten zien met het menselijk oog.

Let wel op; bij inline opties zoals RDFa en microdata is het zo dat je in bestaande HTML elementen zaken zoals itemscopes en itemprops moet toevoegen. Dat kan met een CMS (Content Management Systeem) best lastig zijn om voor elkaar te krijgen.  Dit alleen al zou meer dan een valide reden zijn om de voorkeur te geven aan JSON-LD waarbij dat niet nodig is en waar de script tag feitelijk overal in de HTML mag voorkomen.

Wat levert goed gebruik Structured Data je op?

Als je voldoet aan de vereisten die gelden voor een specifieke Data Type zoals omschreven door Google (zie: https://developers.google.com/search/docs/data-types/breadcrumbs alles onder de kolom Featured Guide) dan bestaat de mogelijkheid dat je zoekresultaten hier baat van zullen hebben door middel van rich snippets.

Rich Snippets

Rich Snippets zijn min of meer de beloningen die Google geeft indien je goed omgaat met het gebruik van Structured data. Maar wat zijn nu concreet Rich Snippets?

Om daar een voorbeeld van te geven;

Google - Rich Snippet door Structured Data voorbeeld

Zoals je kunt zien valt het rich snippet resultaat tussen de andere zoekresultaten (SERPs) enorm op door de andere weergave die wordt gebruikt. Zie de verschillen tussen 1 en 2 in de afbeelding en daar gaat het om; het opvallen tussen de zoekresultaten. Dat is wat je wilt want het zorgt ervoor dat de kans groter is dat mensen die aan het zoeken zijn jouw zoekresultaat zullen aan klikken.

Wat moet ik gebruiken qua Structured Data?

Als je kijkt naar de absolute standaard die Schema.org is en wat Google ondersteunt, dan zie je een redelijk verschil. De standaard is al zoveel verder dan waar Google al concreet iets mee doet.  Het is daarom aan te raden om goed te kijken naar wat Google doet en daarvan alles door te voeren. Dit zijn zaken die namelijk echt baat hebben in de zoekmachine.

Maak standaard gebruik van Site Enhancements

Breadcrumbs
https://developers.google.com/search/docs/data-types/breadcrumbs

Sitelinks Searchbox (mits je een zoekfunctie hebt op je medium)
https://developers.google.com/search/docs/data-types/sitelinks-searchbox

Corporate Contact info
https://developers.google.com/search/docs/data-types/corporate-contacts

Logos
https://developers.google.com/search/docs/data-types/logo

Social Profile Link
https://developers.google.com/search/docs/data-types/social-profile-links

Kijk qua Content Types wat aansluit bij je website en implementeer deze. Voor een Webshop bijvoorbeeld Products maar ook Reviews, voor een Nieuws / Blog maak gebruik van Articles etc.

Moet je Schema.org verder dan links laten liggen?

Nee, niet helemaal. Kijk naar het product / de dienst / het doel van je website. Kijk of er aspecten qua content zijn waar Google niets mee doet maar welke wel van belang zijn voor je.

Als Schema.org daar al in voorziet, richt de structed data ervoor in, je bent dan klaar voor als Google er iets mee gaat doen. En hoe eerder je van iets nieuws gebruik kunt maken hoe meer het een voordeel voor je zal zijn dat je concurrenten daar nog niets meegedaan hebben.

Daarnaast test Google bepaalde nieuwe features (ook Content Types) eerst met zogenaamde selected partners. Soms geven ze die aan als Beta zoals dat nu het geval is voor Software Apps, Top Places Lists en Live Coverage zoals ook te zien op; https://developers.google.com/search/docs/data-types/software-apps 

Maar soms worden ze niet op voorhand aangekondigd. Een beetje pionieren hoeft dus helemaal geen zonde te zijn.

Controleer, valideer en evalueer!
Structured Data blijft zich ontwikkelen!.

Laat onze experts je helpen!

Hoe kan ik testen of het goed gaat?

Als je gebruik gaat maken van Structured data is het wel zo fijn als je op een goede manier kunt testen of alles wat je inricht begrepen wordt door Google. Gelukkig is daar een goede manier voor. Je kunt namelijk gebruik maken van de  Google Structured Data Testing Tool; https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

Deze tool zal inzichtelijk maken of je alle vereiste properties hebt ingericht voor het Data typen. Indien je vereiste elementen mist krijg je errors, mis je optionele elementen dan krijg je warnings. Is alles goed dan krijg je doorgaans een knop in de tool zodat je een voorbeeld kunt zien van de beloning die je in de zoekresultaten zou krijgen.

Zo kun je ondanks dat je nog geen concrete rich snippets in de zoekresultaten verkrijgt al wel een beeld krijgen of er problemen zijn met de manier waarop je deze probeert te verkrijgen.

Let we op gebied van rich snippets kan het echt even duren voor Google ze beschikbaar maakt voor je website in de zoekresultaten. Daarnaast is van belang goed rekening te houden dat er een aantal ‘verborgen’ eisen zijn voor het verkrijgen van de snippets;

  • Zorg voor een snelle website
  • Zorg voor goede opmaak – duidelijk, overzichtelijk
  • Zorg voor quality content – uniek, goed geschreven

Je kunt alles goed doen op gebied van structured data maar als je website daarnaast niet goed is in het oog van Google dan is de kans dat je rich snippets krijgt enorm klein.

Bij LanthopusX kijken we daarom naast wat er mogelijk is op het gebied van structured data eerst dat die andere aspecten gedekt zijn.

Conclusie

Is het van waarde om aan de slag te gaan met structured data, met het oog op richt snippets en andere voordelen welke ze bieden? Absoluut maar verlies niet uit oog dat je je het beste kunt richten op de aspecten welke Google ook daadwerkelijk ondersteunt.

Ondanks dat Schema.org stappen verder is als het aankomt op definities bepalen zijn niet wat het voordeel zal worden in de zoekmachines.

Structured data is niet voor alle doeleinden zo makkelijk in te richten, derhalve dat we in dit item ook niet een heel erg concreet voorbeeld geven, maar mocht je je website met behulp van Structured data optimaliseren raden we je aan om vrijblijvend contact op te nemen met LanthopusX.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!